Källa: Bloomberg, Swedbank LC&I

Stärkt marknadsposition efter covid-19
Hennes & Mauritz (H&M) är en global detaljhandelskedja som säljer kläder, skor och accessoarer, med varumärken så som H&M, H&M Home, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday och & Other Stories.

Modeförsäljare har drabbats hårt av covid-19, men vi ser att H&M kommer att komma ut ur den nuvarande krisen starkare än tidigare, drivet av flera skäl: 1) vunna marknadsandelar när modebutiksmarknaden konsolideras 2) lägre bruttomarginaltryck, då många befintliga aktörers strider är över och 3) ökad lönsamhet online genom normalisering av tidigare generösa leveransvillkor.

H&M har vidare en relativt bra position för att förhandla om köp, leasingkontrakt, bemanning, investeringar och andra kostnader som innebär mildare negativa effekter på kortare sikt. Givet H&Ms visade styrka vad gäller motståndskraft i intäkterna, ledningens goda kostnadskontroll, och bolagets långsiktiga utsikter, finner vi aktien attraktivt värderad.

Återöppning av butiksnätet stärker sentimentet
I samband med utbrottet av covid-19 föll H&M kraftigt och tappade som mest över 50% av dess marknadsvärde. Återhämtningen sedan börsen som helhet bottnade har hittills varit relativt blygsam, men vi ser nu att butiksnätet åter är på väg att öppnas upp i takt med återöppnandet av samhället. Detta faktum att vi nu ser en återöppning komma till stånd tror vi också kommer att bli en katalysator för ett återkommande intresse till aktien.

För närvarande handlas H&M vid ett tekniskt motstånd kring 140-142 SEK, bestående av ett horisontellt trendlinjemotstånd samt av 38,2% rekylnivå den nedgång som skett. Väl detta motstånd brutits ser vi potential för fortsatt återhämtning till i första hand 155-160 SEK, och i andra hand 170-175 Sek. Stöd på nedsidan finns vid 125-127 Sek och stop loss för detta trading case sätts strax därunder till 123 SEK