I grund och botten gillar jag enkelhet. Idéer som är krångliga och svåra att förklara tenderar ofta att vara ogenomtänkta och dess slutsatser felaktiga. När man som vi ständigt träffar företagsledare för att utvärdera om deras företag är värda att investera i, stöter man ofta på personer som inte på ett enkelt sätt kan förklara vad företaget gör och hur de skapar ett värde för sina kunder. Istället får man långa utläggningar om hur svår deras teknik är att bygga, vilka problem det är med att sätta upp en produktionsprocess eller varför försäljningen dröjer över ett kvartal. Man glömmer helt enkelt bort att fokusera på vad det är för värde som kunderna betalar för, vilket förmodligen är något av det viktigaste du kan utvärdera i en bolagsanalys.

Tar man exempel från de företag som nu växer upp i nya industrier som fintech, social media, AI, etc är jag nu häpen över att man gång på gång stöter på företag som existerar utan att inte ens ha en affärsmodell. ”Vi bygger en plattform med kunder först. Därefter kommer vi kunna monetarisera på den kundbasen, som Facebook gjorde.” När man möts av sådana kommentarer inser jag att man pratar med en företagsledare som inte kan svara på en mycket enkel fråga nämligen; ”Hur tjänar ni pengar?”

Kan man inte svara på den enkla frågan anser jag att företaget saknar affärsmodell, och till dess att man bestämt sig för hur man tjänar pengar och tar betalt är det mycket oklart om företaget skapar något värde. En av de första företagsledarna jag jobbade för sa till mig ”Henrik, du kan aldrig ge bort något utan att ta betalt, för då har det inget värde.” Mycket kloka ord av Anders Ericsson, VD på Softronic. Med den logiken saknar företag som inte tar betalt inte bara affärsmodell utan även ett värde. Personligen tycker jag att det är svårt att investera i företag som saknar värde. Det är allt annat än enkelt.

När man lyssnar på många spelare i den finansiella industrin så erbjuds man produkter som är så komplexa att det ibland tar veckor att förstå dem. Derivat, andra strukturerade produkter, kvantmodeller, och annan finansiell akrobatik där till och med skaparna av dem ofta inte kan förklara hur värdet i dem skapas. (Man visar ofta bara upp att det varit bra historiskt.) Inte heller detta är enkelt.

Så när du nästa gång träffar en förvaltare, fråga dem hur de skall tjäna pengar. Blir förklaring krånglig och svår att förstå, får man fundera på om förvaltaren har en klar bild över hur de skall tjäna pengar till dig.

Hur skapar jag avkastning?

Jag investerar pengar i företag där vinsten växer mer och värderingen är lägre än snittet på marknaden, helst i ägarledda företag.

Det tycker jag är en enkel beskrivning.

Läs fler blogginlägg av Henrik Carlman Läs fler blogginlägg i Fondbloggen Alla blogginlägg

Viktig information
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Information om fonder, faktablad och informationsbroschyrer hittar du på www.swedbankrobur.se.
All information i denna blogg är sammanställd från källor som Swedbank bedömer som tillförlitliga. Swedbank kan dock inte garantera att informationen är korrekt. Åsikterna är skribentens egna och behöver inte sammanfalla med Swedbanks. Informationen i bloggen är inte avsedd att utgöra rådgivning och du bör alltid ta del av övrigt marknadsföringsmaterial innan du väljer att göra en investering i någon produkt som omnämns i bloggen.