Vidareutbildning är nästan ett måste i de flesta kunskapsnäringar idag. Håll dig uppdaterad eller dö. Även om det inte finns något akut kritiskt beroende av ny kunskap är det den attityden man bör anamma – det finns ett stort värde i att förkovra sig och fördjupa sin förståelse. Antingen på egen hand (det finns alltid tonvis med intressanta böcker att läsa) eller i mer organiserad form.

Våren 2010 gick kursen Practical History of Financial Markets i Edinburgh, vilket branschkollegor som också skulle delta tipsat om. Under knappt tre dagar skulle vi ta del av erfarna praktikers klokskaper i totalt fokus men utan press. Dessutom i en trevlig miljö med gott sällskap.

Samtidigt mullrade det på Island. Redan under hösten 2009 vaknade en jätte från Muspelheim på fel sida och seismisk aktivitet startade i Eyjafjallajökull. Den 20 mars 2010 skedde en mindre eruption, en etta på volcanic explosivity index. Detta rönte dock ingen vidare uppmärksamhet i omvärlden, på sin höjd en liten notis.

Island har en lång historia av friktion med Storbritannien. Under andra världskriget invaderade brittiska trupper och under flera år var antalet utländska soldater på ön lika många som landets infödda män, vilket ledde till vissa sociala konflikter. Sedan följde torskkrigen 1948-1976, då Storbritannien till slut avträdde stora fiskeområden efter att Island hotat att lämna NATO.

Under tiden för vår resa till Skottland var Island djupt inne i en finansiell kris där alla dess tre affärsbanker Kaupthing, Landsbanki och Glitnir kollapsat efter tidigare alltför häftig internationell expansion. Bland annat fick hundratusentals brittiska sparare se sina insatta medel gå upp i rök. Detta ledde till en dispyt som inte fick sin upplösning förrän 2013. Vid tiden för vulkanutbrottet pågick Icesave-konflikten för fullt(1).

En ovanligt stark sol lyste på Edinburgh den 14 april och vi tog de chanser som fanns att ta oss ut från föreläsningssalen i pauserna. En av föreläsarna hade precis ondgjort sig över marknadens tillstånd och frustat: ”if it wasn’t for QE I would be selling EVERYTHING!”. Då nåddes vi av nyheten att vulkanen på Island fått ett nytt, större utbrott och att en plym med aska börjat stiga över glaciären. En plym som snart blev till ett moln och som steg högre och högre i atmosfären.

Successivt kom rapporter om flygplan som fått problem och den 15 april blev det totalstopp för all flygtrafik. Vi ställdes inför valet att stanna för kursens tredje dag och hoppas på att askmolnet löstes upp eller att strunta i kursen och så snabbt som möjligt hitta ett annat sätt att ta oss från Edinburgh till Stockholm. Valet var relativt enkelt, det var inte svårt att se att flygtrafiken skulle påverkas kraftigt negativt av en hel dags stopp. Det räcker att uppleva de förseningar man kan få uppleva sent på dagen efter att ett enda plan haft problem tidigt på morgonen och därmed stört hela kedjan.

En flygplats är i sig ett komplext logistiskt system och ser man på flygtrafiken i stort har man ett många gånger mer komplext system framför sig. Det som ibland kallas kaosteori – kritiska beroenden på initiala villkor och stora effekter från små förändringar – blir då väldigt tydligt. Ett småtöntigt uttryck som ”en fjärils vingslag i Peking orsakar en storm på andra sidan jorden” fylls med något slags mening.

När vi kom in på tågstationen i Edinburgh och närmade oss vårt tåg märkte vi att vi reagerat snabbare och mer resolut än de flesta. Perrongen myllrade av folk som insett allvaret för sent och nu försökte komma med utan bokad biljett. Vi övernattade i London hos en familjemedlem till en i resesällskapet. Denne var unikt placerad att hjälpa oss, inte bara geografiskt, då han arbetar med just resor och boenden i en internetbaserad affärsmodell.

När vi väl kommit hem till honom togs vi ur illusionen att vi agerat snabbt. Han hade försökt lösa vidare färd via tåg till Bryssel och därifrån vidare med hyrbil. I och med att vi bara skulle en väg var det ju önskvärt att boka med ett internationellt hyrbilsföretag som accepterade återlämning på annan plats. Hade vi varit snabbare hade vi kunnat åka hela vägen från Bryssel till Stockholm. Nu stannade möjligheten vid Hamburg, och vi skulle behöva byta bil där.

Det var fascinerande att se möjligheter stängas mer eller mindre i realtid. Hade vi väntat någon timme till hade alla hyrbilar varit slut. Att tvingas byta hyrbil var givetvis bara en detalj. Vi hade enorm tur med centralt placerad hjälp och hade trots allt insett allvaret snabbt och agerat därefter. Kanske finns det något att lära sig här. Vi brukar alltid tala om eftertanke och välgrundade beslut, men det finns situationer där snabbheten i beslutet är viktigare än dess ackuratess. Det går inte att formulera några exakta checklistor, men händer något unikt ska man gå upp i stabsläge och göra sig beredd att hellre agera snabbt än perfekt.

Vi fick under den fortsatta resan ytterligare några nyttiga påminnelser om den mänskliga naturen och hur känsliga våra system är för störningar. På ett smockfullt tåg under kanalen togs allehanda kontakter om vidare färd. Ett par körde det klassiska liftar-tricket att skicka fram henne för att fråga om det fanns plats i bilen medan han väntade i bakgrunden. En EU-diplomat körde en spontan, inte tillräckligt genomarbetad snyfthistoria om en sjuk hustru och tre sjuka barn i Helsingfors. Tyvärr går det inte att artikulera exakt hur vi visste att han blåljög. Kroppspråk.

Det går inte heller att artikulera exakt varför vi började småspringa mot biluthyrningen när vi gick av tåget i Bryssel. Vi hade ju en bokning och vi var där i god tid, det fanns ingen uppenbar anledning att stressa. Ändå joggade vi i god fart nedför trappan mot Budgets glasklädda kontor, där vi kunde skönja en ganska lång kö. Kanske stabsläget gav oss bättre förutsättningar att inte lita på något utan så snabbt som möjligt säkra upp varje osäkert moment.

Med flyget helt utslaget blev följeffekten på hyrbilar enorm. Många som väl fick tag i en hyrbil struntade helt sonika att lämna tillbaka den på utsatt tid. När det väl blev vår tur vid disken konstaterade Budgets personal lakoniskt (med närmast överdriven fransk brytning) ”We don’t have your car. We have no cars”. Med detta uttryckte han tydligen sin frustration över situationen, för det visade sig att de hade en bil kvar. EN bil. En Golf.

Kön bakom oss var dubbelt så lång som den vi haft framför oss när vi kom dit. Tack vare att vi sprang fick vi den sista bilen i stan! Detta var den kritiska punkten i vår egen logistikkedja, resten av resan var mer under vår egen kontroll. Byte av hyrbil i Hamburg gick smärtfritt, men den tog oss endast vidare till Köpenhamn. När vi stod och väntade vid färjeläget i Puttgarden rullade en norsk taxi av färjan och körde in i Tyskland. Kanske var det John Cleese på väg hem från Skavlan-intervjun i Oslo? Vi får aldrig veta.

Efter ytterligare en övernattning, i Köpenhamn, kom vi så 49 timmar efter avfärd från Edinburgh tillbaka till Stockholm.

Det är många som har war stories från den här händelsen och vår är inte mer extrem eller unik än någon annans. Det alla kan ta med sig från historien är dock att det kan vara gynnsamt att förbereda sig för det oväntade och att alla bör fundera över sitt eget stabsläge. Hur agerar jag vid en kris? Kan jag snabbt hantera det oväntade utan att göra våld på viktiga grundprinciper? Vulkanutbrottet på Island 2010 var en nyttig träning. Preparatus supervivet.

Aktiviteter under månaden



Aktiviteten i förvaltningen är fortsatt hög. Under månaden deltog vi i möten och presentationer med ett 50-tal bolag. Bland annat träffade vi ett par privata mobilspelsbolag som visar att det fortfarande går att nå stor framgång i en konkurrensutsatt marknad där Apples App Store och Google Play vardera innehåller hundratusentals dataspelsappar. Vi träffade också innehaven G5 Entertainment och MAG Interactive som tillsammans med i stort sett alla dataspelsbolag haft en jobbig utveckling på börsen senaste tiden.

Aktiviteten i portföljerna, mätt som omsättningshastighet, har däremot varit fortsatt låg. Att handla småbolag blir ofta dyrt; courtage, spreadar och kurspåverkan adderar snabbt ihop till stora belopp. Vi försöker därför medvetet att lägga band på oss och hålla blicken fäst på det lite längre perspektivet. Förvaltningen är fortsatt mycket aktiv sett utifrån skillnader mot jämförelseindex.

Kursutveckling



Tankarna om hur man bör gå upp i stabsläge vid en kris och göra sig beredd att agera snabbt aktualiseras givetvis av en så kraftig rörelse på börserna världen över som vi sett under september/oktober. Möjligen kan man hävda att vi varit någon lägre form av stabsläge under hela året och att vi inte gick in i turbulensen helt oförberedda. Det är aldrig roligt att se fonder tappa 20 procent på kort tid. Men låt oss sätta utvecklingen i Ny Teknik i perspektiv: åtta gånger under de senaste fem åren har vi sett andelsvärdet falla mer än fem procent på kort tid. Det senaste tappet är tappet är förvisso kraftigt och vi vet inte om ”det är över” eller om marknaden och/eller fonden kommer att fortsätta falla. Det enda vi kan göra är att vara på tå utan att panikera. Att lita på vår process, men inte luta oss tillbaka.

Swedbank Robur Microcap
Swedbank Robur Ny Teknik
Swedbank Robur Småbolagsfond Norden
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige





1) vilket förklarar titeln ”Send Cash, not Ash”. Givetvis hämtad från en brittisk tabloid

Läs fler blogginlägg av Erik Sprinchorn Läs fler blogginlägg i Fondbloggen Alla blogginlägg

Viktig information
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både minska och öka i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Faktablad, informationsbroschyrer och fondbestämmelser för Swedbank Roburs fonder finns att hämta hos din återförsäljare eller på swedbankrobur.se

All information i denna blogg är sammanställd från källor som Swedbank bedömer som tillförlitliga. Swedbank kan dock inte garantera att informationen är korrekt. Åsikterna är skribentens egna och behöver inte sammanfalla med Swedbanks. Informationen i bloggen är inte avsedd att utgöra rådgivning och du bör alltid ta del av övrigt marknadsföringsmaterial innan du väljer att göra en investering i någon produkt som omnämns i bloggen.